9 Maddede Emniyet Teşkilatı Rütbe Terfi Davası (2025)

1. Emniyet Teşkilatı Rütbe Terfi Süreci

           Emniyet personelinin rütbe terfisi, esas olarak 3201 sayılı Emniyet Teşkilat Kanunu ve Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personeli Rütbe Terfileri ve Değerlendirme Kurullarının Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Yönetmelik tarafından düzenlenmektedir. İdarenin, emniyet personelini bir üst rütbeye terfi ettirme konusunda takdir yetkisi bulunmaktadır. Ancak kaynaklar, bu yetkinin eşitlik, objektiflik, istikrar ve hakkaniyet ilkesine uygun olarak kullanılması gerektiğini, bunun bir hukuk devleti ilkesi gereği olduğunu belirtmektedir. Personelin bir üst rütbeye terfiinde liyakat değerlendirmesinin somut bilgi belgelere dayandırılması gerektiğini ve takdir yetkisi kullanılırken hukuki gerekçelerin açıkça ortaya konulması gerektiğini belirtmektedir. Özellikle kıdem olarak daha üst sırada olmasına rağmen terfi ettirilmeyen personel için bu durum daha da önem kazanmaktadır. Özetle ilgili kanun,  yönetmelikler ve emsal kararlar emniyet personelinin kariyerinde kritik bir öneme sahip olan rütbe terfiinin adil, şeffaf ve liyakat esasına dayalı olması gerekliliğini vurgulamaktadır. Emniyet teşkilatında rütbe terfi işlemleri, Emniyet Genel Müdürlüğü (EGM) Merkez ve Yüksek Değerlendirme Kurulu tarafından yapılmaktadır. 

2. 2025 EGM Rütbe Terfi Takvimi 

           2025 yılına ilişkin Emniyet Genel Müdürlüğü (EGM) rütbe terfi takvimi henüz resmî olarak açıklanmamıştır. Ancak Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personeli Rütbe Terfileri ve Değerlendirme Kurullarının Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Yönetmelik’inRütbe terfi zamanı” başlıklı madde 15: “Polis amirlerinin rütbe terfileri, her yıl Haziran ayında topluca yapılır. Ancak kurulların yıl içinde birden fazla toplanması halinde terfiler toplantının yapıldığı ay sonunda yapılır.” hükmü gereğince önceki dönemlerde olduğu gibi 2025 yılında da haziran ayında kurulun toplanması beklenmektedir. Emniyet Teşkilatı Rütbe Terfi sonuçları egm.gov.tr adresi ile POL-NET sisteminden açıklanacaktır. 

2025 YILI EMNİYET TEŞKİLATI RÜTBE TERFİ DEĞERLENDİRME SONUÇLARI AÇIKLANMIŞTIR. (25.05.2025)

3. Emniyet Teşkilatı Rütbeler ve Görev Unvanları

RÜTBELERMESLEK DERECELERİGÖREV UNVANLARI
Sınıf Üstü Emniyet MüdürüDerece ÜstüEmniyet Genel Müdürü
Birinci Sınıf Emniyet Müdürü1Genel Müdür Yardımcısı, Teftiş Kurulu Başkanı, Başkan, Polis Akademisi Başkanı, Merkez Emniyet Müdürü, Emniyet Müşaviri
Birinci Sınıf Emniyet Müdürü2Daire Başkanı, Birinci Hukuk Müşaviri, İl Emniyet Müdürü, Polis Başmüfettişi, Öğretim Görevlisi, Polis Akademisi Müdürü, Polis Moral Eğitim Merkezi Müdürü, Polis Akademisi Başkan Yardımcısı, Polis Amirleri Eğitim Merkezi Müdürü, Başkan Yardımcısı, Enstitü Müdürü, Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürü, Polis Meslek Yüksek Okulu Müdürü, Polis Meslek Eğitim Merkezi Eğitim Görevlisi, Ulusal Kriminal Büro Müdürü, Kaçakçılık ve Göçmenlik İstihbarat Koordinasyon Kurulu Üyesi, KİHBİ Uzmanı
İkinci Sınıf Emniyet Müdürü3Kriminal Polis Laboratuvarı Müdürü, Daire Başkan Yardımcısı, İl Emniyet Müdür Yardımcısı, Polis Müfettişi, Hukuk Müşaviri, İlçe Emniyet Müdürü, Polis Akademisi Müdür Yardımcısı, Polis Amirleri Eğitim Merkezi Müdür Yardımcısı, Polis Meslek Yüksek Okulu Müdür Yardımcısı, Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdür Yardımcısı, Eğitim Görevlisi, Kriminal Büro Müdür Yardımcısı, Bilgi Teknolojileri Görevlisi, Ulusal Kriminal Büro Müdür Yardımcısı, Uyuşturucu ve Uyuşturucu Kullanımını İzleme Merkezi Temsilcisi, KİHBİ Uzmanı
Üçüncü Sınıf Emniyet Müdürü4Moral Eğitim Merkezi Müdür Yardımcısı, Hukuk Müşaviri, Şube Müdürü, İlçe Emniyet Müdürü
Dördüncü Sınıf Emniyet Müdürü5Şube Müdürü, Moral Eğitim Merkezi Müdür Yardımcısı, Hukuk Müşaviri, İlçe Emniyet Müdürü
Emniyet Amiri6Şube Müdürü, Büro Amiri, Büro Amir Yardımcısı, Birlik Amiri, Çevik Kuvvet Grup Amiri, Ekip Amiri, Tim Amiri, İlçe Emniyet Müdür Yardımcısı, Kriminal Büro Müdür Yardımcısı, Eğitim Büro Amiri, Öğretim Görevlisi
Başkomiser7Karakol Amiri, Büro Amiri, Birlik Amiri, Çevik Kuvvet Grup Amiri, Ekip Amiri, Tim Amiri, Kriminal Büro Amiri, İlçe Emniyet Müdür Yardımcısı, Polis Merkezi Amiri, Trafik Tescil ve Denetleme Büro Amiri, Kaçakçılık Büro Amiri, Eğitim Büro Amiri, Öğretim Görevlisi
Komiser8Grup Amiri, Ekip Amiri, Tim Amiri, Büro Amiri, Karakol Amiri, Polis Merkezi Amiri, İlçe Emniyet Müdür Yardımcısı, Trafik İstasyonu Amir Yardımcısı, Öğretim Görevlisi
Komiser Yardımcısı9Komiser Yardımcısı, Ekip Amiri, Tim Amiri, Büro Amiri, Karakol Amiri, Eğitim Büro Amiri, Öğretim Görevlisi
Kıdemli Başpolis Memuru10Ekip Amiri, Tim Amiri, Grup Amiri, Büro Amiri Yardımcısı, Karakol Amiri Yardımcısı, Eğitim Büro Amiri Yardımcısı
Başpolis Memuru11Ekip Amiri, Tim Amiri, Devriye Amiri, Grup Amiri, Grup Amir Yardımcısı, Büro Amiri Yardımcısı, Karakol Amiri Yardımcısı, Eğitim Büro Amiri Yardımcısı, Polis Memuru, Kıdemli Polis Memuru
Polis Memuru12Büro Memuru, Devriye Memuru, Tim Memuru, Karakol Memuru, Trafik Memuru, Çevik Kuvvet Memuru, Koruma Memuru, TOMA Sürücüsü, Hizmetli, Bekçi

4. Emniyet Teşkilatı Rütbe Terfi Şartları ve Bekleme Süreleri

           Emniyet teşkilatında görev yapan bir personelin bir üst rütbeye terfi edebilmesi için sadece kıdem süresini doldurması yeterli değildir. Rütbe terfi işlemi, kanuni ve yönetmelikte belirlenen şartlar çerçevesinde yürütülür ve birçok kriterde değerlendirilir. Bu şartlar objektif kriterler ve liyakat esaslarına göre belirlenmiştir ve kurulca yapılan değerlendirme de bu çerçevede gerçekleşmektedir. 

           Polis amirlerinin üst rütbeye terfi işlemlerinin Merkez veya Yüksek Değerlendirme Kurullarında görüşülebilmesi için bazı şartların sağlanması gerekmektedir. Bunlar; bulunulan rütbe için öngörülen en az bekleme süresinin tamamlanmış olması ve bu bekleme süresi içinde yeterli sayıda “iyi” veya “çok iyi” performans değerlendirme puanı alınmış olmasıdır. Ayrıca, Dördüncü Sınıf Emniyet Müdürlüğüne terfi için yazılı ve sözlü sınavda başarılı olmak ve yöneticilik eğitimini tamamlamak şarttır. Bu şartlar sağlandığı takdirde personel rütbe terfi için kurul gündemine alınabilir.

           Ayrıca üst rütbeye geçmek için gerekli azami bekleme süresi ilgili yönetmeliğin “Bekleme Süreleri” başlıklı 9. maddesinde aşağıdaki şekilde belirtilmiştir.

RÜTBELERMESLEK DERECELERİEN AZ BEKLEME SÜRELERİ (YIL)
Komiser Yardımcısı94
Komiser84
Başkomiser73
Emniyet Amiri62
Dördüncü Sınıf Emniyet Müdürü53
Üçüncü Sınıf Emniyet Müdürü42
İkinci Sınıf Emniyet Müdürü32**
Birinci Sınıf Emniyet Müdürü21
Birinci Sınıf Emniyet Müdürü1Yaş Haddi
Sınıf Üstü Emniyet MüdürüDerece ÜstüYaş Haddi

5. Rütbe Terfi Şartlarının Değerlendirilmesi

           Kıdem, emniyet personelinin teşkilatta geçirdiği hizmet süresini ifade eder. Rütbe terfisinde temel bir faktördür ve daha uzun hizmet süresi, terfi için aday olmada avantaj sağlayabilir. Liyakat ise personelin mesleki yeterliliğini, başarısını ve performansını gösteren bir ölçüttür. Liyakat değerlendirmesi, personelin sicil notları, aldığı ödüller ve takdirnameler, eğitim düzeyi, katıldığı hizmet içi eğitimler, disiplin cezaları ve hakkında yürütülen soruşturmalar gibi çeşitli faktörlerin bir bütün olarak değerlendirilmesiyle yapılır. Liyakat, rütbe terfisinde belirleyici bir faktördür ve yeterli liyakata sahip olmayan personel terfi edemez.

           Emniyet personelinin bir üst rütbeye terfi ettirilmesi konusunda idarenin takdir yetkisi bulunmaktadır. Ancak bu yetki sınırsız değildir. İdare, bu yetkisini kullanırken hukuk devleti ilkesinin gereği olarak eşitlik, objektiflik, istikrar ve hakkaniyet ilkelerine uygun hareket etmek zorundadır. Terfi işlemleri norm kadro sayılarına uygun olarak yapılmalı ve liyakat değerlendirmesi adil ve objektif kriterlere dayandırılmalıdır. Yasa ve yönetmelik hükümleri, personelin terfiinin yalnızca liyakate göre yapılması gerektiğini belirtmektedir. İdare, liyakat yönünden eşit veya çok yakın durumda olan personele göre daha düşük konumdaki bir personeli terfi ettirirken, terfi etmeyen personelin hukuki nedenlerini açıkça ortaya koymalıdır.

6. Emniyet Teşkilatı Rütbe Terfi Değerlendirme Sonuçları

Değerlendirme Kurulları, personel hakkında üç tür karar alabilir:

  • Terfi Eder: Liyakatli olduğu değerlendirilen ve boş kadro bulunan personel hakkında verilir.
  • Kadrosuzluk Nedeniyle Terfi Etmez: Boş kadro bulunmaması halinde verilen karardır. Bu durumda personel, sonraki yıllarda sınav ve eğitimden muaf tutulur ve üst rütbeye terfi eden emsallerine ödenen ek gösterge, zam ve tazminatları almaya hak kazanır.
  • Terfi Etmez: Bir üst rütbeye terfi etmek için liyakat yönünden yetersiz görülen personel için verilen karardır.

7. Rütbe Terfi Sınavları

           Belirli rütbelere terfi etmek için Rütbe Atlama Sınavlarına girilmesi gerekmektedir. Bu sınavlar genellikle yazılı ve sözlü aşamalardan oluşur ve Polis Akademisi Başkanlığı tarafından düzenlenir.

  • Yazılı Sınav: Polis meslek mevzuatı, ceza muhakemesi ve ceza hukuku, anayasa hukuku, idare hukuku ve idari yargı, Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi, insan hakları ve genel kültür konularını kapsar. Yazılı sınavda en az elli puan alanlar sözlü sınava katılmaya hak kazanır. Maddi hata gerekçesiyle yazılı sınav sonuçlarına itiraz mümkündür.
  • Sözlü Sınav: Adaylar, bilgi düzeyi, kavrama ve ifade yeteneği, sevk ve idare kabiliyeti, özgüven, ikna kabiliyeti, analitik düşünme, problem çözme, karar verme yeteneği, planlama, eşgüdüm ve denetim becerileri gibi konularda değerlendirilir. Sözlü sınavda en az elli puan alanlar başarılı sayılır.

           Sınavlarda başarılı olan personel, yöneticilikle ilgili hizmet içi eğitime alınır ve bu eğitimin sonunda da başarılı olması beklenir. Bu aşamaların ardından kurul değerlendirmesi yapılır ve rütbeler belirlenir.

8. Rütbe Terfi İtiraz 

           Emniyet teşkilatında rütbe terfi işlemleri sırasında personelin haklarının ihlal edildiği durumlarda hukuki yollara başvurulabilir. Terfi etmeme kararına karşı iki temel hukuki yol bulunmaktadır: idari itiraz ve iptal davası. İlgili personel, karara karşı doğrudan idari dava açabilir veya işlemi tesis eden makama idari itirazda bulunabilir. İdari itiraz zorunlu bir yol değildir ve idari dava açma süresini durdurur. İdari dava, idare mahkemelerinde açılır ve işlemin tebliğ edilmesinden itibaren 60 gün içinde dava açılması gerekmektedir. İptal davası sonucunda işlem hukuka aykırı bulunursa iptal edilir ve personel hak ettiği rütbeye terfi ettirilir.

9. Rütbe Terfi İptal Davası

          Rütbe terfi iptal davalarında idare mahkemeleri, idarenin terfi işlemini tesis ederken mevzuata uygun hareket edip etmediğini denetler. Mahkemeler, liyakat değerlendirmesinin eşit, objektif ve istikrarlı bir şekilde yapılıp yapılmadığına özellikle dikkat eder. Personelin kıdem, sicil notları, ödül ve takdirnameleri, eğitim düzeyi, disiplin cezaları ve hakkında yürütülen soruşturmalar gibi tüm liyakat ölçütlerinin eksiksiz bir şekilde değerlendirilip değerlendirilmediği incelenir. Mahkemeler, idarenin takdir yetkisini kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun kullanıp kullanmadığını denetler ve liyakat yönünden daha düşük durumda olan personellerin terfi ettirilip, terfi etmeyen personelin hukuki nedenlerinin ortaya konulup konulmadığını araştırır. Hukuka aykırı bulunan terfi işlemleri iptal edilebilir ve personelin maddi kayıplarının tazminine karar verilebilir.

          Başvurucu tarafın gerekli şartları taşıyıp taşımadığı, idarenin sarih değil de zımni ret ile sonuçlandırdığı, süreler konusunda usulden hata yapılması ihtimali yüksek olan bu davalarda geri dönülmeyecek hak kayıplarının önlenmesi için alanında uzman bir idare hukuku avukatı ile çalışılması tavsiye edilmektedir.

rütbe terfi davası, rütbe terfi davasına bakan avukat, rütbe terfi iptal davası, terfi etmez kararına itiraz, iptal davası, idare hukuku avukatı, polis avukatı, polis davalarına bakan avukat, rütbe terfi emsal karar, rütbe terfi emsal dava, rütbe terfi güncel karar

Leave a Comment

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir